Er man inhabil, når man stemmer sig til en lønnet udvalgspost?

Søndag 28. juni 2015 kl: 10:47

Er man inhabil, når man stemmer sig til en lønnet udvalgspost?
LÆSERBREV Af Kirsten Lorentzen, Blenstrupvej 30, Blenstrup, Gjerlev.

Jeg har ikke forstået, at nogle i byrådet vil løbe fra en skriftlig aftale, nemlig at foretage en omkonstituering - at bryde en skriftlig aftale. Det bekymrer mig meget, især da kun udvalgsformændenes poster var i spil - og ikke borgmesterposten - en post, som var betaling for udvalgsformandsposterne.

Jeg forstår ikke, at byrådsmedlemmer ikke er inhabile, når de deltager i afstemninger, hvor de selv enten har økonomiske interesser eller indflydelses/magt-interesser.

Anders Buhl-Christensen deltog aktivt i en byrådsafstemning, hvor han fik formandsposten i et udvalg. Det drejer sig her om en økonomisk interesse for Anders Buhl-Christensen og en indflydelsesinteresse for Anders Buhl-Christensen.

Det samme gør sig gældende for byrådsmedlemmerne Louise Høeg og Lars Søgaard, som begge fik en udvalgsformandspost.

Jeg har altid forestillet mig, at man var inhabil i en sag, hvor man selv eller ens nærmeste familie havde økonomiske interesser.

Jeg har forsøgt at sætte mig ind i lovgrundlaget for byrådsmedlemmers inhabilitet. For menigmand er det svært at fatte. Jeg har prøvet, om jeg kunne udlægge forvaltningslovens § 3 og egentlig § 3-6 om inhabilitet. I kommunalbestyrelsesloven er inhabilitet konkretiseret i § 14 og § 29. Men nej, jeg er ikke i stand til at udlægge lovteksten.

Det er muligt og sandsynligt, at afstemningen i Randers Byråd ikke er omfattet af ovenstående paragraffer om inhabilitet. Jeg mener dog, at det er et etisk dilemma, og at der er grund til at reflektere over, om det er en god idé, at byrådsmedlemmer har mulighed for at deltage i afstemninger, hvor de selv har såvel økonomiske som indflydelsesmæssige interesser.

Måske burde der ændres på lovgrundlaget.

* Reference: VEDERLAG TIL BYRÅDSMEDLEMMER - klik.

* Giv RANDERSiDAG.dk en 'synes godt om' på Facebook.


© Copyright 2024 Byen.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Del på Facebook   Print siden   Send denne side til en ven  

Flere nyheder i denne sektion:

- Hvem passer på os og vores børn?
- Debatmøde var et lyttemøde
- Jeg forstår ikke den socialdemokratiske logik
- Hvad var det dog, der skete?
- Luk moskeerne!
- Så fik sagen den drejning vi frygtede
- Vores børn fortjener mere end tomme ord
- Danmark er danskernes land
- Besparelser rammer folkeskolebørnene
- Socialdemokratisk plattenslageri om pension
- Problematik til hjørne
- Tanker om det politiske klima

Kommentarer til artiklen:
Økonomisk gevinst betyder noget
Ikke kun udvalgsformænd i Randers har glæde af økonomisk gevinst. https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/dfere-haever-ministerloen-med-tredobbelte-mandater

Også folketingsmedlemmer har økonomisk glæde/fordel.
Fra ovenstående link citeres:
"Tre af Dansk Folkepartis folketingsmedlemmer fra den sjællandske storkreds scorer mere end en million om året på deres politiske arbejde, fordi de også er medlemmer af by- og regionsråd."
kirsten Lorentzen
Blenstrupvej 30
Blenstrup
08-07-2015 20:10:26

Stemmespild eller ej,
så synes jeg, at listerne bare skal klø på.
I følge et opslag i dag på Morten Grosbøls FB-side var det DF's fortjeneste, at Danmark sagde nej til Euroen. Ved folketingsvalget få måneder før afstemningen fik DF 12% af stemmerne!!!!
Sikken indflydelse de 12% havde! Her var i alt fald ikke tale om STEMMESPILD.
Det siger måske noget om sandhedsværdien af alt det, som Grosbøl "høvler" ind på sin side!
Finn Rytter Larsen
Blenstrupvej 30
Gjerlev
08-07-2015 12:08:26

Fordomme Hr.Grosbøl
Der er områder listerne ikke vil spare på. Børn, unge og gamle skal ikke rammes at uansvarlig politik.
Hvis man som gammel tror, at DF vil arbejde for ordentlige forhold, tror de fejl. Det er godt nok et af DF's kernepunkter, men I svigter det gang på gang.
Forøvrigt har jeg aldrig set et økonomisk udspil fra DF. I er bare med for at få en sølle udvalgspost.
Så stemmespild hr. Grosbøl hold den for Dem selv.
Michael Povlsen
HC Ørstedsvej 10
8920 RDS nv
07-07-2015 19:05:08

Men listerne
er jo ikke ærlige og ordentlige! De lover uden at kunne levere og det sker fordi de ikke er med når pengene skal findes!!!
Rent stemmespild!!!

Morten Grosbøl
Skelvangsvej
Randers
07-07-2015 17:31:44

Hvad hr. Grosbøl ?
Hvad mener De hr. Grosbøl?? De har da haft hånden langt nede i posen med fordomme i Deres sidste indlæg.
Det, jeg søger som repræsentant for en af listerne, er ærlighed og ordentlighed. Det gør alle anstændige vælgere.
Det, flertallet i byrådet vedtog sidste år for folkeskolen, var da så langt fra, hvad det blev valgt på. Processen er en historie for sig også prikken over i'et omkonstitueringen. Det er så langt fra ordentlighed, så anstændige mennesker græmmes.
Et folk, et sprog og en madkultur er prøvet før. Anstændige mænd og kvinder satte livet på spil for at kaste den måde at tænke på porten. Det var i 1945 den kamp blev vundet.
Michael Povlsen
HC Ørstedsvej 10
8920 RDS NV
07-07-2015 12:00:35

Problemet med at stemme på listerne er,
at man spilder sin stemme. Listerne har ikke fået nogetsomhelst gennemført og får det formentlig ikke fremover. De er ikke interesseret i andet end overbud. Alle deres løfter er rent stemmefiskeri fordi de aldrig er der når regningen skal betales!
Den måde de vil financiere deres utopier på er ved at brandbeskatte erhvervslivet og hæve skatten for almindelige borgere. Det vil på længere sigt føre til flugt fra Randers. Listerne kan så sidde tilbage med alle de uproduktive og uden et erhvervsliv til at betale. Modellen er forsøgt før med rædselsfulde resultater.
Morten Grosbøl
Skelvangsvej
Randers
07-07-2015 08:56:36

Stuerene
Jammen hr. Grosbøl dog. Hvad er det da, De skriver om listernes vælgerer???? Er de faldet til Nyrups niveau om sturenhed ???

Nu må det vist være slut med at flæbe når tonen bliver hård overfor jer skolelukningsbanditter.

Jeg er lige så spændt som Kirsten L. på, hvor mange "uanstændige" vælgerer, der bakker op om listerne i 2017.

Vi vil punke DF og Venstre for aftalebrud og skolelukningsprocessen.
Michael Povlsen
HC Ørstedsvej 10
8920 RDS NV
06-07-2015 12:25:36

KV13 i Randers
Gyldige stemmer: 54.115 ved KV13 i Randers.

Beboerlisten: 5.116 stemmer, 9,4%
Velfærdslisten: 2136 stemmer, 3,9%
Dansk Folkeparti: 5.049 stemmer, 9,3%

Mange vælgere nøjedes i 2013 ikke med at drømme om at stemme på listerne, men stemte rent faktisk på dem. De vidste nok ikke, at de, i følge Grosbøl, ikke var anstændige.

Håber, at der i Randers ved KV17 vil være rigtig mange ikke-anstændige vælgere, som både drømmer om at stemme på listerne, og som også gør det.


Kirsten Lorentzen
Blenstrupvej 30
Blenstrup
05-07-2015 16:57:05

Søde Kalle
"Og så kan vi byde alle anstændige borgere velkomne i bestræbelserne på at få et dansk normal-niveau i Randers Byråd igen ved næste valg."

Anstændige mennesker kunne ikke drømme om, at stemme på listerne!


Morten Grosbøl
Skelvangsvej
Randers
05-07-2015 09:28:33

DF's politiske klapjagt
Det Grosbøl ikke fatter er, at DF's politiske hetz og nu direkte forsøg på politisk klapjagt på kommunens ansatter fx lyder sådan (citat fra en af Grosbøls læserbreve):

"Derudover kan man anføre, at de ansatte, ved at vælge tillidsmænd, der er politisk aktive på den yderste venstrefløj (Velfærdslisten), gør sig selv sårbare. For hvad er fagligt arbejde og hvad er politik?"

Det DF og Grosbøl laver i disse måneder er politisk klapjagt - og de fleste af os ved godt i hvilke styrer og perioder den slags forekommer. Det er så beskæmmende, at den slags mennesker skal have lov at sidde fire år i et dansk byråd.

Det vi kan gøre er bl.a. at formidle personligt og offentligt til børn, unge, nytilkomne m.fl. - at det som V, DF og Nyhuus-gruppen står for i Randers Kommune er direkte udansk, og noget vi reelt er meget flove over forekommer i Randers Kommune.

Vi kan fortælle børn, unge og nytilkomne, om demokrati, ordentlighed, solidaritet, personlig frihed, og om retten til at være politisk aktiv borger uden at skulle frygte kommunalpolitisk klapjagt udført af kommunens politiske ledelse kommunalbestyrelsen.

Og så kan vi byde alle anstændige borgere velkomne i bestræbelserne på at få et dansk normal-niveau i Randers Byråd igen ved næste valg.
Kalle Nielsen
Scandiagade 14
Randers
04-07-2015 21:27:01

Umiddelbart ser det ud til, at
du har ret i, at du ikke har anvendt navne.
At du bruger personers letkendelige funktioner samt skyder med spredehagl er for mig at se ikke bedre - snarere tværtimod. Jeg synes, det er ganske utilstedeligt - æv bæv eller æh bæh, om du vil.
Finn Rytter Larsen
Blenstrupvej 30
Gjerlev
04-07-2015 17:10:42

FRL
Som sædvanlig tror du, at det du tror er virkeligheden. Jeg har ikke nævnt nogen ansatte ved navn, men udelukkende citeret fra Amtsavisen.

"At dutte nogen en mening på, hvis galskab alle kan forstå" !

Jeg vil gerne diskutere, men jeg kan desværre ikke argumentere for eller imod noget, der udelukkende foregår i nogens fantasi. Man må tage udgangspunkt i noget jeg har gjort eller sagt, for at en meningsudveksling kan give mening!

Jeg kan heller ikke rigtigt forholde mig til udsagn af typen: Æh bæh, du er dum!
Morten Grosbøl
Skelvangsvej
Randers
04-07-2015 16:09:53

Valg af udvalgsformænd/kvinder
En kommentar til mit læserbrev samt til kommentarer under læserbrevet:
Konstitueringsaftale 20.11.13: http://www.randers.dk/FrontEnd.aspx?id=143506
Tillægsaftale 29.11.13: https://www.randers.dk/FrontEnd.aspx?id=154230
Konstituering på plads 09.12.13: http://www.randers.dk/FrontEnd.aspx?id=150169
Jeg gør ved hjælp af ovenstående links bare opmærksom på, at ganske vist vælger et udvalg sin formand, men alt er klappet og klart, inden valget af udvalgsformand på selve udvalgsmødet starter. Alle ved, hvad de skal stemme, idet står i konstitueringsaftalen, hvem man forpligter sig til stemme på som borgmester og som udvalgsformænd.
Det samme gælder afstemninger i byrådssalen, og bliver der under byrådsmødet fremsat ændringsforslag, så bliver der en pause i byrådsmødet, så man kan tale med sin gruppe og få ’styr på tropperne’.
Da V og DF nu har flertal i de berørte udvalg, så var det jo nok at aftale formandsposter indbyrdes i V og DF. Desuden stod alle navne på den inden byrådsmødet uddelte seddel.
Noget, som dog undrer mig, er: Hvorfor blev et helt nyslået medlem af børn- og skoleudvalget formand? Der var og er en næstformand fra V.
En anden ting, som undrer mig, er: Hvorfor var det nødvendigt med en styrelsesvedtægtsændring så kort tid efter KV13? Kunne det ikke have ventet til KV17?


Kirsten Lorentzen
Blenstrupvej 30
Blenstrup
04-07-2015 14:59:49

Det er "sjovt", Grosbøl,
når dine argumenter slipper op, kaster du noget andet op!
Jeg undrer mig også over, at ingen - bortset fra Arne Erikslev - af dine meningsfæller fortalte om deres indignation. De turde måske ikke pga. angst for voldelige reaktioner fra alle "os kommunister"?
Det må også undre, at du selv kritiserer navngivne offentligt ansatte. Selvfølgelig er der ikke en formandspost, der kan tages fra dig. Venstre turde åbenbart ikke give dig nogen i forbindelse med omkonstitueringen.
Finn Rytter Larsen
Blenstrupvej 30
Gjerlev
04-07-2015 14:53:50

Hvor var
al den indignation, da listerne forsøgte at fjerne kommunaldirektøren, skoledirektøren og skolechefen???
Morten Grosbøl
Skelvangsvej
Randers
04-07-2015 14:13:50

Var det ikke en styrelsesvedtægtsændring?
Til Grosbøls kommentar omkring mistillidsteksten: Var det ikke en mere hensigtsmæssig styrelsesvedtægt, V og DF ønskede? Den opfattelse fik jeg i hvert fald ved at læse Statsforvaltningens afgørelse på randers.dk.
Når man læser ovenstående kommentar fra Grosbøl, kan man fristes til at tro, at styrelsesvedtægtændringen/omkonstitueringen blev foretaget for at 'fjerne' Overmark.
Jeg gør i al stilfærdighed opmærksom på, at Grosbøl i følge Amtsavisen, d. 30. juni, 2015 udtaler sig om nogle af kommunens ansattes valg af TR:" »Hvis man peger på en kommunist eller Velfærdslistemand, så stempler man altså i nogen grad sig selv. De har altså et enøjet syn på verden.«" Jeg finder det er en uacceptabel udtalelse af et byrådsmedlem om ansatte i Randers Kommune.


Kirsten Lorentzen
Blenstrupvej 30
Blenstrup
04-07-2015 12:50:22

Vi siger, hvad vi mener!
For os har truslen om fysiske blokader altid været det første argument:
Her er min tekst:
”Børn og skoleudvalget ønsker hermed at udtrykke mistillid til formanden Bjarne Overmark.
Vi finder at det er uforeneligt med arbejdet som formand at
1) Han offentligt opfordrer folk til fysiske blokader af andre byrådsmedlemmer.
2) Han offentligt bruger udtryk om andre byrådsmedlemmer som f.eks: Stanken af uhæderlighed og halve og hele løgne breder sig i skolelukningssagen -Taliban er jo kendt for at forhindre børn i at gå i skole - de der nu vil lukke skoler, er nogle svagpissere - endvidere kalder han andre byrådsmedlemmer løgnere og uhæderlige mennesker.
3) Han offentligt forsøger at fjerne den forvaltning han er sat til at samarbejde med.
4) Han på enhver måde forsøger at nedgøre Randers og Randers Byråd i den offentlige debat.
Vi kan, som udvalg, ikke føle os fyldestgørende repræsenteret af Bjarne Overmark, når han går ind for sådanne holdninger og metoder.”

Morten Grosbøl
Skelvangsvej 79/3/th
Randers NV
04-07-2015 12:13:57

Grosbøl kan citere ordret
Af den simple grund, at han har læst artiklen fra Randersidag.dk redaktionen, hvori der er citater.

Da jeg selv var tilstede ved mødet, så ved jeg både hvad der blev sagt, diskuteret, spurgt om af borgere og forældre - samt hvordan kontekst og stemning var.

Derfor kan jeg roligt sige, at Morten G's forsøg på at flytte fokus fra skoleskandalen, mørklægningen, skyggebyrådet og DF's politiske udrensning i byrådet og nu også politiske hetz af offentligt ansatte i kommunen er langt ude i tågerne.

Morten G kan næppe forfølge mig mere end han gør - jeg er vant til at han render rundt efter mig og skriver "Søde Kalle" i såvel sociale medier, mails og læserbrevskommentarer. Det er s.. lidt underligt...
Kalle Nielsen
Scandiagade 14
Randers
03-07-2015 22:57:40

Pas på tonen Kalle
Pas på tonen Kalle, det er et følsomt menneske, du diskutere med.
gu ved om hr. Grosbøl kan citere ordret hvad, der blev sagt på det møde med forældrene på Hadsundvejens Skole eller han på bedste DF vis, sviner folk til på løse rygter.
Respekt for de mennesker, der ytrer sig, gælder kun for os fæle socialister.
Michael Povlsen
HC Ørstedsvej 10
8920 Randers nv
03-07-2015 08:52:30

Grosbøl: Demokrati er når flertallet bestemmer...
Med den slags udtalelser forstår man bedre niveauet for Grosbøls ageren i byrådet.

Tænk at man kan være dansk statsborger og have fattet så lidt.

Men om ikke andet, så siger det ikke lidt i forhold til vigtigheden af at stemme på alt andet end V og DF til kommunalvalget i 2017.

I øvrigt symptomatisk at Grosbøl fortsætter med at referere til udtalelser på et møde, hvor forældre havde inviteret byrådet, men hvor ingen byrødder fra V og DF mødte op. Substans: Grosbøl fortsætter sin, efter min vurdering, halvparanoide, personhetz og forsøg på dæmonisering af enkeltpersoner i kommune og forvaltning.
Kalle Nielsen
Scandiagade 14
Randers
02-07-2015 20:53:08

#RANDERSLEDES#
Jo tak. Siden Randers kommune er blevet sammenlagt med omegnskommunerne skal jeg love for at der er kommet andre boller på suppen. Nord for Randers er der godt nok sket ting og sager til den negative side og ikke som der blev sagt ved sammenlægningen, at det ville styrke alle i kampen for bevarelse af både dit og dat. Nu sidder der en flok pampere og splitter alt ad på bekostning af borgerne ve og vel, for at gavne dem selv. Brug nu dette byslogan gratis fra mig: Pamperbyen med store udfordringer
Erik Hansen
Spangen
Harridslev
02-07-2015 19:51:46

Grosbøl
Jamen jamen hvor hr. Grosbøl roder rundt i kassen med argumenter. Han glemte et vigtigt argument i forhold til at afsætte Kasper Fuhr og Bjarne Overmark. Hovedargumentet har hele tiden været, at de to herre angreb navngivne i forvaltningen for uduelighed. Hvorfor mon Hr. Grosbøl pludselig glemmer dette ??????
Der kæmpes en kamp i Venstre og DF for at smøre den uhædderlige omkonstiturering ind i "glasur", så menig mand tror det er ok, det der er foregået.

Michael Povlsen
HC Ørstedsvej 10
8920 Randers NV
01-07-2015 13:43:39

Nu består løgne
jo også af ord, og løgne kan du ikke lide, hvis de anvendes af andre, Grosbøl.
Finn Rytter Larsen
Blenstrupvej 30
Gjerlev
30-06-2015 00:39:13

Ord
Det er min overbevisning, at demokratiske kampe udkæmpes med ord og ord alene!
Morten Grosbøl
Skelvangsvej
Randers
29-06-2015 23:11:05

Demokratiet
er jo ikke perfekt men det er det bedste vi har. Det repræsentative demokrati i vor del af verden går ud på at de, der kan skaffe et flertal, bestemmer!
Med Jeres tænkte jeg på alle de indlæg, der har beskyldt skolestrukturdebatten for både det ene og andet og vi har også lige i dag fået besked fra statsforvaltningen, at fremgangsmåden i omkonstitueringen er i orden. Jeg fremsatte et mistillidsvotum til BJarne Overmark og betonede på det tidspunkt at det der for vores vedkommende, gjorde udslaget, var at Kasper og Bjarne temmeligt utvetydigt opfordrede til fysiske blokader af byrådskollegerne. Sproget og de øvrige benspænd er mindre vigtige i den forbindelse. Men - de satte sig selv uden for ved at opfordre til blokader!
Morten Grosbøl
Skelvangsvej
Randers
29-06-2015 23:05:59

Svar til Morten Grosbøl
Demokratisk er, at man overholder indgåede aftaler, såvel skriftlige som mundtlige. 'Et ord er et ord, og en mand er en mand, er tidligere minister Aase Olesen kendt for. Jeg tror, at mand her betyder menneske, som mand tidligere gjorde.

Hvis aftaler, såvel skriftlige som mundtlige, intet er værd, så behøver vi ikke mere at have ansættelseskontrakter, regeringsgrundlag, underskrifter på love, forsikringer osv., ja kort sagt kaos. Er det det samfund, vi ønsker? Ikke jeg.

Derfor synes jeg, det er trist for demokratiet i Randers, at skriftlige aftaler ikke overholdes, og jeg bliver faktisk rigtig ked af det (og også vred), da voksne mennesker er rollemodeller for børn. Hvad med den nu nye SKRIFTLIGE konstitueringsaftale?
Hvem er 'Jeres'? Jeg svarer, fordi jeg formoder, og da formuleringen 'Jeres' er uklar, kan jeg kun formode, at jeg er inkluderet i 'Jeres'. Har stemt på en socialdemokrat til KV-13.
Kirsten Lorentzen
Blenstrupvej 30
Blenstrup
29-06-2015 22:44:20

Et underligt demokrati
Hvor mindretal altid har ret og selv store flertal har uret og er udemokratiske! Hvad havde I tænkt Jer at sætte i stedet??? Hvad er demokratisk i Jeres øjne???
Morten Grosbøl
Skelvangsvej
Randers
29-06-2015 21:55:31

Jens Peter og Morten Grosbøl
Jeg kan snart ikke skelne mere - niveauet er blevet det samme.

Jeg kan se i denne tråd, at Jens Peter Hansen i mangel på alt, nu er nødt til at skælde mig ud for ikke at følge med i alt hvad der skrives i kommunen og for ikke overalt gøre opmærksom på, hvis der kan tilføjes noget om regler og paragraffer!?

Kære Jens Peter Hansen - du har været helt ude i skoven siden du blev tvunget ind i skolesag og omkonstituering. Hvor er det dog sørgeligt, at du ikke kan sige fra overfor den lille banangruppe omgivet af nikkedukker.

Du skader i den grad Venstre Randers, og du kunne egentlig have gjort det modsatte og været den figur, som Venstre Randers måske kunne blive bygget op om.

Du skal blot lade de Grosbølske dæmoner falde og stille og roligt koncentrere dig om saglig udsynsbaseret omstilling - der er mange store ting, som haster og har brug for formidling og lokal prioritering.
Kalle Nielsen
Scandiagade 14
Randers
29-06-2015 20:01:38

Grosbøls enkle verdensbillede?
Hvis man er uenig med dig, Grosbøl, er man åbenbart kommunist eller listetilhænger! Hvor må det være nemt at være dig!
Finn Rytter Larsen
Blenstrupvej 30
Gjerlev
29-06-2015 16:58:23

Jeg går ud fra
at den eneste acceptable løsning ville være, at lade listerne bestemme???
Morten Grosbøl
Skelvangsvej
Randers NV
29-06-2015 16:12:19

Svar til Udvalg vælger deres formænd
Kære Jens Peter Hansen. Jeg tror, at de fleste mennesker, der har fulgt i omkonstitueringsdebatten i Randers de sidste måneder er fuldt ud klar over, at udvalg selv vælger deres formand efter et KV-valg, ikke at de afsætter dem.
Før omkonstitueringen kunne I jo ikke, selv om I, i følge medierne, gerne ville vælte Fuhr og Overmark, fordi I i netop de to udvalg ikke havde flertal på daværende. Derfor 'fødtes' Randers I Fremdrift, og heri står, hvilket parti flertallet V og DF ville give udvalgsformandsposterne til, altså til V.

Lige før byrådsmødet d. 22. blev der uddelt et stykke papir, også til tilhørerne, hvoraf 'forslag' til udvalgsmedlemmer med navns nævnelse fremgik, også hvem der blev foreslået til formand.
Afstemningen om konstitueringen pakket ind styrelsesvedtægtsændring fandt sted-og blev vedtaget. Senere skulle udvalgene mødes og vælge formand. Var det ikke formssag? Alle vidste fra byrådets start, hvilke navne der var i spil. Det stod jo på det uddelte papir. Det navnepapir kendte alle byrådsmedlemmer, da byrådsmødet startede. Og ja, da V efter afstemningen havde flertal i de nævnte udvalg, så var det svært at forestille sig, at de ikke vidste, hvad de senere skulle stemme om i udvalgene.

Kirsten Lorentzen
Blenstrupvej 30
Blenstrup
29-06-2015 10:37:35

Udvalg vælger deres formand
Lidt overrasket over, at en Kalle Nielsen, der da ellers gerne giver indtryk af at grave sig ned i lov paragrafferne, ikke gør Kirsten opmærksom på, at ifølge kommunalstyrelsesloven vælger udvalg selv deres formand. Hvordan kan nogen forestille sig hvem af udvalgets 7 eller 9 medlemmer, der må deltage i afstemningen? Faktisk ingen af dem, idet de jo alle potentielt kan vælges som formand og med deres egen stemme bidrage til dette.

Det kan også diskuteres hvorvidt der overhovedet er nogen økonoisk interesse i at blive valgt som forand. For dygtige personer, der er på arbejdsmarkedet, kan en formandspost sagtens medføre en samlet nedgang i lønindtægt.
Jens Peter Hansen
Asfergvej 13
Spentrup
29-06-2015 07:42:27

God pointe
Måske har man ikke i dansk kommunallovgivning taget højde for bananrådsflertal som det V og DF praktiserer i Randers Kommune.

Ingen normalt velintegreret dansker vil jo opføre sig som vi ser de 16 V og DF byrødder opføre sig. Måske har det bare ligget uden for den lovgivende forsamlings fantasi, at den slags politikere nogen sinde ville blive valgt i Danmark.

Det er en hård lærestreg vi får - men mon ikke vi har lært noget, som borgerne i Randers Kommune husker i årtier, måske generationer frem.
Kalle Nielsen
Scandiagade 14
Randers
28-06-2015 11:11:21


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Adresse:
 
By:
 
Indtast bogstaverne: ÆØÅ   - dette er for at undgå spam.
Nyhedsbrev
E-mail:

Tilmeld
Frameld
Dagens vise ord